Svar ang publiceringsrätt.

Angående att dem på bilderna skulle känna igen sina hästar/ponnyer och därav känna sig kränkta och anmäla.
Jag har inte gjort något fel, när jag fotograferat och använt bilderna.

Här har jag kopierat av lite av vad som gäller angående upphovsrätt, copyrigt och publiceringsrätt och vad man får fotografera egentligen.
Orkar ni inte läsa allt, så kommer en sammanfattning här.

[Du får fotografera vem och vad du vill, är du inne på privat område kan du förbjudas fotografera. Ingen får ta filmen ifrån dig. Om det inte gäller reklam får du använda bilder på människor utan tillstånd. Bilder på konstverk kräver tillstånd om det inte är för eget bruk.]


allmän plats är det bara att låta motorkameran rassla film, inga hinder för att fotografera i skog och mark, på badstranden, på gator och torg och liknande.

Vad får man fotografera?
Enkelt svar, du får ta bilder på allt och alla utom vissa skyddsobjekt som kan vara både militära och civila anläggningar. När man inte får fotografera är det tydligt skyltat.
Får jag ta bilder av folk på gatan?
Ja, du får fotografera vem du vill, var du vill (jag tar upp det där med var du vill längre fram i texten). Det spelar ingen roll om du fotograferar flera personer i en folksamling eller en enskild person på nära håll.

Men om jag börjar fotografera och personen ber mig, vänligt eller hotfullt, att sluta fotografera, får jag fortsätta ta bilder?
Ja.

Men det måste väl finnas någon gräns för hur nära jag får stå när jag tar bilder?
Icke, du får i princip hålla ett makroobjektiv framför ögat på personen om du vill, men, du får inte hindra personen att röra sig och absolut inte hålla fast någon i jackan eller uppträda störande. Då kan det handla om ofredande vilket inte har med att du fotograferar att göra!

Men kränkande bilder, det får jag väl ändå inte ta?
Det finns ingenting sådant som kränkande bilder. Återigen, du får fotografera vem du vill och när du vill.

Nu är det dags att komma in på hur bilder får användas.Det finns två lagar man kan använda sig av för att få kunskap om vad som är tillåtet att göra.

Hur får jag använda bilder på människor?
Skall bilden användas för marknadsföring (reklam) är det enkelt, du måste fråga om tillstånd för att få använda bilden.
Utställningar då, måste jag fråga personen på bilden om lov?
Nej, häng du upp bilderna bara.


Delar av en artikel av - Länk till hela artikeln finner ni här.
© Mikael Pertmann/Malmö (mipert)

Kommentarer
Postat av: ...

jag kommenterade när jag läste och jag pratade INTE om någon lag (vissa andra gjorde jag vet) men "Men kränkande bilder, det får jag väl ändå inte ta?

Det finns ingenting sådant som kränkande bilder. Återigen, du får fotografera vem du vill och när du vill." Det beror väl på hur personen känner (?), jag skulle själv tycke det var kränkande om det vad jag på bilderna?

2012-01-07 @ 13:40:55
Postat av: Christofer

Men PUL gäller ändå. Hästarna och dess ryttare känns igen även fast du blurat ansiktet.

I ett sammanhang där du iprincip hänger ut de som djurmisshandlare, vilket är kränkande. Sen har du givetvis rätt att publicera vilka bilder du vill. Så länge de inte bryter mot PUL.



2012-01-07 @ 13:52:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0