Världens största DISS!

... Går till dem som drar sina hästar i munnen. Oavsett NÄR eller vilken omständighet det än är, så anser jag det så fel att ta den makten över hästen. Istället för att kompromissa om en lösning så drar man och sliter i sin häst eller ponny. Oftast har man också nosrem/snokrem så att hästen eller ponnyn heller inte kan "fly" från det som är jobbigt.
Under diverse tävlingar har jag fotat några bilder som jag tänkte visa er - Bilder som ger mig rysningar i kroppen, för om det är såhär man rider, borde man inte rida. Oavsett om man tränar inför en tävling, rider hemma, rider SM, EM, VM, eller precis vad som helst.






[Eftersom jag har tagit bilderna sätter jag min copyrigtstämpel på dem, eftersom sådana här bilder tydligen kopieras fortare än en fis luktar.
Så då vet folk i alla fall vem dom ska klaga till om bilden.
]

Kommentarer
Postat av: Alexandra

Du är också medveten om att du inte får lägga upp bilder hur som helst om de som är med på bilderna godkänner att du lägger upp dem? Du kan bli anmäld för det och jag själv skulle inte vilja att någon ta upp en sån bild på mig och min häst.



Bara så att du vet, istället för att få en anmälning på dig :)

2012-01-06 @ 22:28:51
Postat av: Anonym

Inte godkänner*

2012-01-06 @ 22:30:08
Postat av: Philip Klauser

okej den första tycker jag inte ens är relevant i sammanhanget! dels för att hästen inte har något bett i munnen och dels för att den faktiskt inte ens gapar -.- de andra två däremot är inga kul bilder

2012-01-06 @ 22:33:43
Postat av: Kitty

Bild ett har ju inget med det du skriver om att göra. De andra två är onödigt slit mot hästens mun

2012-01-06 @ 22:37:35
URL: http://teamolausson.blogg.se/
Postat av: Philip Klauser

den sista kan jag inte heller tycka är "onödigt slit" det är så himla lätt att bli efter i ett språng och alla är definitivt inte perfekta ryttare, tappar balansen gör alla utom möjligen Rodriga pessoa och roffe.Tyvär så kan man tolka din text som om det aldrig har hänt dig och det är jag nästan säker på att det har,,så nja va

2012-01-06 @ 22:53:19
Postat av: Angel

Man ser ju inte ansiktena på ryttarna alexandra så vad spelar det för roll? ;)

2012-01-06 @ 23:01:28
Postat av: Alexandra

Jag berättade bara hur det är när de gäller lagar , enligt lagen så kan det kanske vara olagligt ändå ! Och det är säkert många som känner igen hästarna och endel på hur ryttarna ser ut mer än i ansiktet. Ville somsagt bara varna emma om detta. :)

2012-01-06 @ 23:36:58
Postat av: ...

Visst är det aldrig rätt att dra en häst i munnen osv. Men även om du har tagit korten så ser jag inte mycket rätt i att du lägger ut dom såhär heller, jag skulle iaf ta illa upp om en bild på mig kom upp. I vissa fall är det ögonblicksbilder också. Första bilden tycker jag inte stämmer in så på att "dra hästen i munnen" och sista, det händer eller har hänt alla någon gång, man är inte perfekt!

2012-01-07 @ 00:15:07
Postat av: Anonym

Dåligt naturligtvis....Men nu finns det väl inte så mkt i den här bloggen som påvisar att ni själva har en aning om det här med ridning/hästhantering.

Dåligt att lägga ut bilder på det här viset...

2012-01-07 @ 02:16:59
Postat av: Jessie

sista bilden kan hon ju bara hamnat fel

2012-01-07 @ 10:24:51
URL: http://JessicaOppmark.devote.se
Postat av: Lizette Pressfeldt

har man hack kan man omöjligt dra hästen i munnen :p

2012-01-07 @ 13:45:14
URL: http://lizzplace.devote.se
Postat av: Anonym

du ska inte säga någe du förstör ju din häst du med, d u kan inte rida och du är aldeless för fet för den stackars häst

2012-01-07 @ 15:50:38
Postat av: ....

rids inte en häst i form, rätt form, så förstörs den tillslut. oavsett om den är en stor häst så kan de ta mer skada än vad en liten häst kan.

2012-01-07 @ 22:31:28
Postat av: Anonym

Jag kan ju då påpeka att snokrem enbart är till för att hålla bettet på plats och inte för att hästen ska ifråntas sin makt. Är man efter på hindrerna som sista bilden är inte samma sak som att rycka en häst i munnen, ingen utav dem bilderna du la upp bevisar att någon rycker sin häst i munnen. När man tävlar hoppning så kan man inte rida med halvlånga tyglar eftersom det resulterar i att hästen såsmåningom kommer göra hellikoppterhopp vilket resulterar i att hästen får ryggproblem. För att hästen ska trampa under sig och jobba RÄTT måste man ha kontakt med munnen, sliter gör man när hästen visar lidande för det, när sår osv uppstår. Att ha kontakt med munnen är inte samma sak som att tycka. Om ni håller på med ackademisk ridning där man ska rida med långa tyglar och låta hästen leva i "frihet" håll er till det som ni vet någonting om.

2012-01-09 @ 21:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0